واکنش الکاظمی به جنجال دیروز در میدان التحریر

به گزارش هنجس بلاگ، فارس نوشت: نخست وزیر عراق به دنبال حوادث دیروز در میدان التحریر بغداد و جنجالی شدن قضیه درگیری تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی با یکدیگر، نطقی را خطاب به ملت عراق ایراد کرد.

واکنش الکاظمی به جنجال دیروز در میدان التحریر

مصطفی الکاظمی با ابراز ناراحتی از قطعی مکرر جریان برق در بعضی مناطق عراق در شرایط گرم آب و هوایی عراق که موجب اعتراضات خیابانی شهفرایندان شده است، گفت: آرزو می کردم که در دستم یک راه چاره معجزه آسا بود، اما متاسفانه سال های مدیدی فساد و سوء مدیریت موجب شده که نتوانیم ظرف یک شبانه روز راه چارهی برای آن پیدا کنیم.

او اضافه کرد: این منصفانه نیست که از دولتی که از عمرش فقط دو ماه می گذرد، بخواهیم که هزینه غارت و چپاول عده ای در گروه ها و دولت های قبلی را بدهد.

الکاظمی تظاهرات روز گذشته جوانان کشورش را حق مشروع آنها خواند و گفت: نیروهای امنیتی اجازه شلیک حتی یک گلوله به سمت برادران تظاهرات نماینده را ندارند.

نخست وزیر عراق تاکید نمود: هر تیری که به سمت جوانان و مردم ما در حالی که حقوقشان را مطالبه می نمایند شلیک گردد تیری است که به سمت شرافت و اصول ما شلیک می گردد.

او همچنین گفت که در مورد حوادث دیروز (کشته شدن دو معترض در جریان تظاهرات بغداد) تحقیقات شروع شده و دستور داده شده که ظرف 72 ساعت همه ابعاد آن روشن گردد.

الکاظمی با ابراز حمایت از خواسته مردم در مجازات عاملان رنج و مشقت آنها در بحران قطعی برق گفت: من در انتظار نتایج کمیته ای هستم که مجلس برای تحقیق درباره شکست در پفراینده برق تشکیل داده است.

او همچنین گفت که چند روز پیش پفراینده دریافت برق از یک کشورعرب حوزه خلیج فارس (کویت) را امضا نموده و به طور جدی پیگیر آن است.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: تصمیم ما فراوری گاز برای راه انداختن نیروگاه های گاز عراق است. گناه ما این نیست که دولت های پیاپی نیروگاه هایی را که با گاز کار می نمایند وارد کردند و برای فراوری گاز در عراق کوشش نکردند.

او با اشاره به اینکه بعضی درصدد ماهی دریافت از آب گل آلود هستند، گفت: ما به همه آنها به صراحت می گویم که این دولت پس از ریخته شدن خون ها روی کار آمد و هرگز مسبب ریخته شدن هیچ خونی به هیچ قیمتی نخواهد بود. من همواره هوادار مردم هستم از دیروز تا امروز و فردا و از غیر آن جانبداری نخواهم کرد.

الکاظمی اضافه کرد: ما به جوانانمان می گوییم که رویکردی را که باید به رغم تفاوت ایده هایمان دنبال کنیم این است که مدافع عراق، وحدت عراق، امنیت عراق، صلح عراق و آینده عراق باشیم.

نخست وزیر عراق تاکید نمود: من از روز نخست گفتم که به دنبال هیچ پست و سِمَتی نیستم و دولت من برای برگزاری انتخابات زودهنگام کوشش خواهد نمود و من بر برگزاری این انتخابات پافشاری می کنم و دو روز قبل هم در نشست های قوای سه گانه بر ضرورت برطرف موانع در برابر انتخابات تاکید نمودم.

الکاظمی گفت: کسی که به فرایند کار حکومت اعتراضی دارد، باید آماده انتخابات باشد نه اینکه این فرایند را متوقف کند. کسی که می خواهد عراق احیا گردد شعار نمی دهد در حالی که بر بلندی نشسته است. باید پایین بیاید و مردم را برای انتخابات مهیا کند. همه ما باید کوشش کنیم تا انتخابات شفاف عادلانه و مطابق با اراده ملت باشد.

او با تاکید بر اینکه برای برگزاری شدن انتخابات آزاد و شفاف زودهنگام سوگند یاد نموده است، گفت: ما می رویم و دیگران می آیند... همه ما خواهیم رفت مهم این است که عراق ادامه داشته باشد. این قول من به شما و هرگز در آن کوتاهی نخواهم کرد.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: عراق باید باید با اراده ملت و نه اراده دزدان، قانون شکنان و مسببان آشوب و هرج و مرج ساخته گردد.

او در انتها تاکید نمود که چیزی جز انتخابات آزاد و شفاف بیانگر اراده ملت نیست و هر کسی که به دنبال غلبه بر اراده ملت باشد با اراده ملت سرنگون خواهد شد.

منابع امنیتی می گویند که شب گذشته (یک شنبه شب) در میدان های الطیران و التحریر در بغداد، میان نیروهای پلیس ضدشورش و تظاهرات نمایندگان درگیری روی داده و به ادعای فعالان، یکی از معترضان کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند.

بعضی منابع نیز از کشته شدن دو معترض در میدان التحریر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و زخمی شدن چند نفر دیگر خبر دادند.

چند روزی است که ساکنان بعضی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به شرایط بد خدمات رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان ها آمده اند و خواهان برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مسائل انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

تظاهرات نمایندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (25 ژوئیه) در اعتراض به قطعی های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد احتیاج شهفرایندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض های خود خواهند اضافه کرد.

استان های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر 2019 شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات ها موجب شد تا عادل عبدالمهدی نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش وقوس های متعدد، مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد.

311311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1419

به "واکنش الکاظمی به جنجال دیروز در میدان التحریر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش الکاظمی به جنجال دیروز در میدان التحریر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید