مهمترین خواص کشمش سبز و ارزش غذایی آن

به گزارش هنجس بلاگ، کشمش سبز یکی از انرژی زاترین میوه های خشک است و یک میان وعده مفید برای همه گروه های سنی به شمار می آید. مهمترین خواص کشمش سبز شامل کاهش وزن، کاهش فشار خون، درمان یبوست، تقویت استخوان ها، درمان ضعف جنسی، تقویت بینایی و درمان کم خونی می گردد.

مهمترین خواص کشمش سبز و ارزش غذایی آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - کشمش سبز ممکن است کوچک باشد، اما برای همه افراد به ویژه بچه ها و نوجوانان، یک میان وعده مناسب است. خوردن این میوه خشک کوچک و خوشمزه، انرژی مورد احتیاج برای فعالیت های روزانه را به خوبی تامین می نماید. کشمش سبز خوراکی مناسبی برای کوهنوردان، ورزشکاران، دانش آموزان و افراد میانسال است. از آنجا که کالری کشمش بسیار زیاد است، خوردن یک چهارم فنجان از آن کافیست. همین مقدار بخش زیادی از عناصر معدنی و ویتامین های مورد احتیاج را تامین خواهد نمود.

خواص کشمش سبز (طبیعت و خواص درمانی)

انگور خشک نموده را کشمش می نامند که در انواع، اشکال و رنگهای مختلف تهیه می گردد. انواع مختلف کشمش شامل کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری می گردد، زمانی که دانه های انگور سبز را سایه خشک می نمایند، کشمش سبز فراوری می گردد. طبع کشمش سبز گرم است و به طور کلی برای تقویت قلب، کبد، حافظه و سیستم تناسلی مفید است. بعضی از مهمترین خاصیت های کشمش سبز عبارتند از:

1. درمان ضعف و خستگی بدن

مصرف کشمش سبز به طور مرتب و روزانه، سستی و رخوت را از بدن دور می نماید، استرس را کاهش داده و به دلیل میزان کالری بالایی که دارد، به تامین انرژی مورد احتیاج بدن یاری خواهد نمود.

2. کاهش وزن

کشمش سبز، به دلیل داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی است، همچنین مصرف آن باعث احساس سیری شده و از اشتهای کاذب پیشگیری می نماید و از این رو برای کاهش وزن مفید است.

3. پیشگیری از پوکی استخوان

کشمش سبز حاوی انواع مواد معدنی به ویژه کلسیم، بور و فسفر است و در سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد و مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است. همچنین کشمش سبز حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D است که به جذب بهتر کلسیم یاری می نماید.

4. درمان ضعف جنسی

درمان ضعف جنسی و برطرف مسائل مربوط به نعوظ از خواص کشمش سبز است. مصرف کشمش به تحریک میل جنسی یاری نموده و به علت وجود اسید آمینه ای به نام آرژینین، باعث انگیختگی جنسی می گردد.

5. پیشگیری از سرطان

کشمش سرشار از ماده ای به نام کاتچین است که نوعی آنتی اکسیدان پلی فنولی در خون است و در پیشگیری از سرطان نقش دارد. همچنین فیبر موجود در کشمش به دفع صفرا از بدن یاری می نماید و از این طریق سمومی در بدن که می تواند در بروز سرطان موثر باشند را دفع خواهد نمود.

6. کاهش فشار خون

یکی از خواص کشمش سبز، کاهش فشار خون بالا به دلیل وجود مقادیر زیاد پتاسیم در این میوه است. مصرف این میوه تنش موجود در رگ های خونی را کم نموده و باعث پایین آمدن فشارخون می گردد.

7. حفظ سلامت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش از خواص کشمش سبز است. مصرف این میوه باعث می گردد سموم و مواد مضر از دستگاه گوارش دفع و بدن را از بیماری های روده، رشد باکتری ها و ناراحتی ناشی از التهاب آن محافظت می نماید.

8. پیشگیری از بیماری های قلبی

مصرف کشمش سبز باعث کاهش کلسترول بد خون می گردد و از این طریق به برطرف یکی از دلایل مهم بروز بیماری های قلبی یاری می نماید، همچنین مصرف این میوه خشک باعث عملکرد بهتر و صحیح رگهای خون می گردد.

مواد تشکیل دهنده و ارزش غذایی کشمش سبز

کشمش سبز دارای انواع عناصر غذایی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، بور و ویتامین هایی مانند تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین ث، کا و ب 6 است. همچنین انواع کشمش حاوی مقادیر بالایی از پلی فنول های غنی از آنتی اکسیدان هستند. کشمش ها دارای قند و کالری زیادی هستند، اما دارای شاخص گلیسمی پایین هستند. هر 100 گرم از این محصول 299 کیلو کالری دارد و تنها حاوی 0/5 گرم چربی است.

جدول ارزش غذایی کشمش سبز
مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
آب 24 گرم
هیدارت کربن 71/3 گرم
پروتئین 1/2 گرم
لیپید 0/5 گرم
ویتامین ب1 0/015 میلی رگم
ویتامین ب2 0/08 میلی گرم
سدیم 30 میلی گرم
پتاسیم 708 میلی گرم
کلسیم 78 میلی گرم
منیزیم 6 میلی گرم
آهن 3/3 میلی گرم
فسفر 129 میلی گرم
انرژی 268 کیلو کالری

مضرات کشمش سبز (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • علی رغم گسترده بودن خواص کشمش سبز برای سلامت بدن، از آنجایی که دارای میزان کالری زیادی است، مصرف آن به افراد دارای اضافه وزن توصیه نمی گردد.
  • مصرف کشمش سبز برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به ناراحتی کلیه بایستی با احتیاط صورت گیرد.
  • توصیه می گردد، این میوه را حتما به صورت بهداشتی تهیه کنید و از خریدن آن به صورت فله ای یا رو باز اکیدا خودداری کنید.
  • زیاده روی در مصرف کشمش سبز می تواند باعث بروز اسهال گردد. همچنین بعضی از افراد واکنش های آلرژیک به انگور و محصولات انگور دارند، لذا در مصرف آن باید احتیاط نمایند.

برگرفته از: کتاب فرهنگ خوردنی ها، organicfacts.net

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2549

به "مهمترین خواص کشمش سبز و ارزش غذایی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین خواص کشمش سبز و ارزش غذایی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید