مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی پررنگ تر خواهد شد

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی نه تنها کمرنگ نمی شود، بلکه پررنگ تر هم خواهد شد، زیرا وزارت صمت و کشور دنبال این کار هستند. این مدل بستگی به این دارد که چقدر استاندار و ارکان مثلث پای کار باشند، اگر بخواهند پررنگ تر می شود و اگر نخواهد کمرنگ تر پیش می رود.

مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی پررنگ تر خواهد شد

علی اکبر لبافی امروز، 22 مهر ماه، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار گشت، اظهار کرد: ما مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را در مجلس برای همه کنندگان مجلس اعم از کمیسیون ها و مجمع کنندگان استان های مختلف در قالب دو برنامه یکی سیاست های کلی وزارتخانه و دیگری برنامه مشروط احیای مسئولیت های اجتماعی یا مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ارائه کردیم.

وی اضافه کرد: مشروط شد اگر استانداران هر استان بخواهند و آمادگی داشته باشند، حسب درخواست استانداران این مدل قابل پیاده شدن است. این مدل در همه کارگروه ها و کمیسیون ها ارائه شد، خود آقای رزم حسینی نیز در صحن علنی این مدل را ارائه کردند. ما کننده مخالفی با این موضوع ندیدیم. اخیرا استاندار یزد درخواست داشتند که این مدل در استان آن ها پیاده شود و خود وزیر نیز پیگیری کردند که در استان فارس نیز انجام شود.

لبافی ادامه داد: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی نه تنها کمرنگ نمی شود، بلکه پررنگ تر هم خواهد شد، زیرا وزارت صمت و کشور دنبال این کار هستند. ما نیز کار را دنبال می کنیم و هیچ محدودیتی ایجاد نشده است. این مدل بستگی به این دارد که چقدر استاندار و ارکان مثلث پای کار باشند، اگر بخواهند پررنگ تر می شود و اگر نخواهد کمرنگ تر پیش می رود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه 4386 پروژه کسب و کار خُرد و متوسط ثبت شده و 171 مشخص داریم، بیان کرد: 3139 فعالیت اقتصادی از 136 مشخص توسط گروه کارشناسی تایید شده که با اجرا و بهره برداری کامل این فعالیت ها، بیش از 38 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود. 68 درصد فعالیت ها مربوط به بخش کشاورزی است.

وی بیان نمود: 380 حساب سپرده روستایی به وسیله 53 مشخص تشکیل شده، مردم 6 میلیارد تومان سرمایه آورده اند. 1540 فعالیت فرهنگی نیز ثبت شده است. درگز، جغتای، جوین، سبزوار، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، تربت حیدریه، رشتخوار و صالح آباد شهرستان های نمونه هستند، سرخس و کلات عملکرد ضعیفی داشتند و قوچان، چناران، مشهد و فریمان عملکرد خوبی ندارند.

اگر نهاده تامین شود می توانیم نیاز دامی بسکمک از بخش های کشور را تامین کنیم

در ادامه جعفر حاجی مجتهد، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی استان 7.5 میلیون تن به ارزش ریالی 330 هزار میلیارد ریال است و مقام اول را در میزان تولیدات داریم. سال گذشته سطح زیر کشت ما یک میلیون هکتار بوده که زعفران در راس قرار داشته و پسته، گلابی، آلبالو، آلو، گوشت، جو و موارد مشابه جزو دیگر محصولات است که در کشور مقام داریم. در زمینه اقتصاد مقاومتی تفاهم نامه برای 29 پروژه امضا شده که 6 پروژه اولویت دار است.

وی اضافه کرد: 10 پروژه مربوط به تولیدات گیاهی بوده که مهم ترین آن گندم است. پیش بینی تولید 737 هزار تن گندم را در سال جاری داریم، سال گذشته 640 هزار تن گندم تولید کردیم که افزایش 36 درصدی نسبت به سال 97 داشت و اکنون 30 درصد پیشرفت دارد. در زمینه جو مقام اول در تولید و مقام سوم در سطح زیر کشت را داریم. چغندر قند 30 درصد پیشرفت داشته که علت پیشرفت کم در تولید چغندر قند به دلیل عملکرد بد برخی کارخانجات بوده اما برنامه ریزی سال جاری ما تولید 800 هزار تن چغندر قند است.

حاجی مجتهد گفت: ما در زمینه آزادسازی نهاده ها مشکل داریم، قیمت کود نیز 500 هزار تومان شده که برای هر هکتار یک میلیون تومان می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه باغبانی پنج پروژه داریم که شاخص ترین آن گلخانه ها هستند، بیان کرد: در زمینه تسهیلات به دلیل اینکه کل اعتبارات تسهیلات عملیاتی نشد، دچار مشکل هستیم. میزان سهمیه 240 هکتار است که 400 هکتار آماده پرداخت تسهیلات داریم و تا 400، 500 هکتار نیز آماده خواهیم داشت. ما در زمینه کشت گیاهان دارویی مقام اول را در کشور داریم. در زمینه زعفران نیز حدود 1000 هکتار به صورت ترویجی در حال کار هستیم که تولید از 3.5 به 6 کیلو افزایش پیدا خواهد کرد.

وی بیان نمود: سال جاری قیمت سم سه برابر شده، سال گذشته از یک میلیارد تومان، 500 میلیون تومان سم خریدیم اما سال جاری تنها 1.5 میلیارد تومان برای بخش عمومی باید هزینه کنیم. سال جاری به دلیل سرما ملخ صحرایی نداشتیم اما سال آینده خواهیم داشت. در زمینه مکانیزاسیون 2916 دستگاه داریم که 44 درصد پیشرفت دارد.

حاجی مجتهد با اشاره به اینکه در تولیدات دامی شرایط مناسبی داریم و اگر نهاده ها تامین شود می توانیم نیاز دامی بسکمک از بخش های کشور را تامین کنیم، شرح داد: برای تولید مرغ افزایش 36 هزار تنی و تخم مرغ 23 هزار تن را در نظر گرفتیم. سهمیه ما 95 هزار تن بوده اما به دلیل آنفلوانزا و مسائل دیگر در حال تولید 145 هزار تن هستیم. جلوگیری از صادرات دام سنگین نیز مسائلی ایجاد کرده که برای انجام این کار ابتدا شیر دام را خشک و بعد کشتار می کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 13 هزار تن تولید در زمینه آبزیان با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی داریم. در زمینه ماهیان گرمابی باید به ما کمک شود. ما مقام دوم را نیز در زمینه پروژه های آب و خاک داریم. شرایط ما در زمینه صنایع نیز بهینه بوده و 25 درصد فرآوری محصولات کشاورزی در استان ما صورت می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1919

به "مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی پررنگ تر خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی پررنگ تر خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید