درآمد 4 هزار میلیاردی بانک ها از پیامک، بانک مرکزی مجوز افزایش 50 درصدی سرویس پیامکی را داد؟

به گزارش هنجس بلاگ، هر چند ابهاماتی برای مجوز افزایش 50 درصدی سرویس پیامکی بانک ها وجود دارد ولی باید توجه داشت که اگر نیمی از حدود 500 میلیون حساب بانکی 15 هزار تومان را پرداخت نمایند، درآمد بانک ها حدود 3هزار و 750 میلیاردتومان یعنی 2 برابر هزینه شان می گردد.

درآمد 4 هزار میلیاردی بانک ها از پیامک، بانک مرکزی مجوز افزایش 50 درصدی سرویس پیامکی را داد؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، افزایش هزینه سرویس پیغامکی بانک ها به 15 هزار تومان خبری بود که دیروز از سوی جمشیدی دبیرکانون بانک های خصوصی اعلام شد.

ضمن اینکه بعضی از بانک ها با ارسال پیغامک به مشتریان خود اعلام نموده اند: در صورتی که مشتری موجودی کافی نداشته باشد، به معنی انصراف وی از دریافت این خدمت بانکی است.

جمشیدی دبیر کانون بانک های خصوصی با تأکید بر اینکه هزینه پیغامک ارسالی بانک ها به مشتریان براساس افزایش هزینه دریافتی شرکت مخابرات از بانک ها افزایش یافته است، توضیح داد: هزینه ارسال پیغامک هر کارت بانکی به طور متوسط 20 هزار تومان است که البته برای بعضی کاربران کمتر و برای بعضی از جمله کسبه بسیار بیشتر است.

وی تأکید کرد که طی توافق بین بانک ها، قرار شد تا هزینه ارسال پیغامک به مشتریان افزایش یابد و در نهایت بر قیمت 15 هزار تومان توافق صورت گرفت.

بنابراین طبق آنچه جمشیدی اعلام نموده و در خبرها نیز آمده، بانکها سال جاری برای کارمزد پیغامک سالانه مبلغ 15 هزار تومان برای هر حساب دریافت خواهند کرد!

این درحالی است که بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا مسئول معین کارمزد خدمات بانکی است و بعید به نظر می رسد که بخشنامه ای مبنی بر افزایش 50 درصدی هزینه پیغامک صادر نموده باشد. بنابراین سوال اینجاست که آیا بانکها در بازار انحصار چندجانبه، خودسرانه به این تصمیم رسیدند؟ و یا اپراتورهای مخابراتی هزینه پیغامک را 50 درصد افزایش دادند؟

لازم به ذکر است، هزینه هر پیغامک، بسته به فارسی یا لاتین، خط دایمی یا اعتباری از 88 ریال تا 260 ریال است اگر کل تراکنش های بانکی در سال 200 میلیارد تراکنش باشد و برای 100 میلیارد یعنی نصف آن پیغامک ارسال شود و هر پیغام شامل دو پیغامک و متوسط هزینه آن 20 تومان باشد کل هزینه شبکه بانکی 2000 میلیارد تومان برای این منظور برآورد می شود.

از سوی دیگر حدود 500 میلیون حساب در کشور وجود دارد و اگر فرض کنیم نیمی از این حساب ها هزینه 15 هزار تومانی را پرداخت نمایند درآمد بانکها از این محل حدود 3 هزار و 750 میلیارد تومان خواهد بود یعنی تقریباً دوبرابر و دقیقاً 87 درصد بیش از هزینه!

ضمن اینکه باید توجه داشت، شیوه دریافت مبلغ یکسان از همه حسابها عادلانه نیست اینکه یک نفر هیچ تراکنشی در سال ندارد و آن دیگری 2000 تراکنش و هر دو مبلغ یکسان پرداخت نمایند! اینکه یک حساب جاری همان هزینه را پرداخت کند و حساب مدت دار همان را! اینکه یک حساب 100 میلیارد تومانی همان هزینه را پرداخت کند و حساب 100 هزار تومانی همان را!

سه راه حل برای این مشکل وجود دارد: راه حل اول اینکه شمارشگر پیغامک هر حساب داشته باشیم که کمتر از تعداد معینی هزینه ای برای مشتری نداشته باشد و پیغامکهای تعداد بالا هزینه بالاتری پرداخت نمایند.

راه حل دوم و مطلوب این است که پیغامک های واریز و برداشت وجه روی قبض مشترکان مخابراتی محاسبه شود و بانکها هزینه ای در این زمینه پرداخت ننمایند.

راه حل سوم این است که هزینه از مشتری دریافت نشود واقعیت آن است که این هزینه در برابر منافع بانکها از محل سپرده های مردم گم و ناچیز است همانگونه که به مبالغ کمتر از حد معین سود پرداخت نمی شود یا به کمترین موجودی ماهانه سپرده مشتریان سود پرداخت می شود!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1048

به "درآمد 4 هزار میلیاردی بانک ها از پیامک، بانک مرکزی مجوز افزایش 50 درصدی سرویس پیامکی را داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد 4 هزار میلیاردی بانک ها از پیامک، بانک مرکزی مجوز افزایش 50 درصدی سرویس پیامکی را داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید