(تصویر) کوچک ترین گوشتخوار دنیا در خوزستان دیده شد

به گزارش هنجس بلاگ، رئیس اداره محیط زیست اندیکا گفت: یک راسو یا قاقم کمیاب با نام انگلیسی Least Weasel و نام علمی Mustela nivalis که به عنوان کوچک ترین گوشتخوار دنیا شناخته می گردد، اولین بار در کوه لیله اندیکا مشاهده شد.

(تصویر) کوچک ترین گوشتخوار دنیا در خوزستان دیده شد

به گزارش ایرنا، مصطفی یوسفی اظهار کرد: مشاهده این جانور توسط منصور صابری، محیط بان منطقه حفاظت شده شیمبار به ثبت رسید. این راسو کوچکترین گونه از راسته گوشت خواران در دنیاست و گاهی به خاطر اندازه کوچکش با موش ها اشتباه گرفته می گردد.

یوسفی ادامه داد: این گوشتخوار کوچک در مناطق سردسیر کشور زیستگاه دارد که در مناطق بسیار سرد به رنگ قهوه ای و در زمستان سفیدرنگ دیده می گردد.

وی اضافه نمود: در خوزستان از خانواده راسو ها سمور سنگی، رودک (گورکن)، رودک عسل خوار، شنگ معمولی و شنگ هندی زیست می نمایند؛ از خانواده خدنگ نیز در خوزستان دوگونه خدنگ عظیم و خدنگ کوچک (موش خرما) زندگی می نمایند که بعضی آن ها را به اشتباه راسو می نامند.

رییس اداره محیط زیست اندیکا ادامه داد: مناطق مرتفع کوهستانی و برف گیر زاگرس در اندیکا زیستگاه مناسبی برای راسو است، گونه های ارزشمندی از پستانداران و پرندگان و خزندگان و دوزیستان در منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا زیست می نمایند که راسو کوچکترین گوشت خوار و خرس قهوه ای عظیمترین گوشت خوار ایران و گونه های لیست سرخ جهانی مانند پلنگ، کفتار، بز کوهی، لاک پشت زمین زی مهمیزدار، سمندر لرستانی، عقاب شاهی، عقاب صحرایی و گونه های کمیابی مانند جغد ماهیخوار و لک لک سیاه را شامل می گردد.

یوسفی گفت: جلوگیری از شکار و تخریب زیستگاه و قطع درختان و چرای بی رویه دام و آتش سوزی مهمترین اقدامات حفاظتی در جنگل های زاگرس است.

منطقه حفاظت شده شیمبار در حوزه استحفاظی شهرستان مسجدسلیمان در فاصله 80 کیلومتری شمال شرق آن قرار گرفته است.

راسو، کوچک ترین گونه از راسته گوشت خواران در دنیاست که در مناطق جنگلی، کوهستانی، اراضی کشاورزی، ساختمان های روستایی زیست می نماید.

پراکندگی این گونه در ایران از شمال خراسان تا آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و لرستان است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1267

به "(تصویر) کوچک ترین گوشتخوار دنیا در خوزستان دیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصویر) کوچک ترین گوشتخوار دنیا در خوزستان دیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید