ایرباس پیل سوختی هواپیماهای هیدروژنی را توسعه می دهد

به گزارش هنجس بلاگ، به نظر می رسد ایرباس در حال برداشتن گام های محکمی در زمینه صنعت هواپیمایی بدون آلاینده های کربنی است. این غول هواپیماسازی در رویکرد سبز خود، به تازگی یک شرکت مشترک با شرکت آلمانی الرینگ کلینگر (ElringKlinger) تأسیس کرده است.

ایرباس پیل سوختی هواپیماهای هیدروژنی را توسعه می دهد

چند هفته گذشته بود که طرح مفهومی هواپیماهای کربن خنثی ایرباس برای بردهای گوناگون پروازی معرفی شد. اکنون این شرکت در حال توسعه فناوری های مرتبط با این صنعت سبز است و با تأسیس شرکت باتری سازی تازه خود، می کوشد در زمینه سوخت های هیدروژنی فعالیت بیشتری داشته باشد.

این همکاری به منظور تأمین هسته پیل های سوختی صورت گرفته است که تحویل آن ها به همراه یک بستر آزمایش، از امسال آغاز می شود. گفته شده که در این شرکت تازه تأسیس، در حالی که بیشتر سهام در اختیار ایرباس خواهد بود، الرینگ کلینگر نقش غیرمدیریتی خواهد داشت و فناوری مربوط به پیل سوختی هیدروژنی را در ازای هزینه ای دو رقمی میلیون دلاری فراهم می کند.

ایرباس متعهد شده است که تا سال 2035 یک هواپیمای تجاری با انتشار صفر گازهای گلخانه ای در بازار عرضه کند و در حال مطالعه سه طرح مفهومی برای هواپیماهای مسافربری است که از هیدروژن مایع به منظور احتراق مستقیم در موتورهای توربینی و تولید الکتریسیته در پیل سوختی استفاده می کنند.

الرینگ کلینگر اعلام کرد که این شرکت پس از تحلیل گسترده بازارهای بین المللی توسط ایرباس انتخاب شده است. به گفته این شرکت، در فاز پیش-قرارداد هسته های پیل های سوختی تأمین شده و 15 درصد هم از ظرفیت توان تولیدی فراتر رفته است.

در یک پیل سوختی غشایی، تبادل پروتون، هیدروژن به درون هسته جریان می یابد و در آنجا به یون های هیدروژن و الکترون تقسیم می شود. یون ها از طریق غشاء به کاتد نفوذ می کنند، در حالی که الکترون ها از طریق یک مدار خارجی جریان می یابند و الکتریسیته تولید می کنند. اکسیژن هم به شکل هوا به کاتد می رود و در آنجا با یون های هیدروژن و الکترون ترکیب می شود و آب تولید می کند.

به گفته الرینگ کلینگر علت چگالی بالای هسته این شرکت به دلیل استفاده از صفحات دوقطبی فلزی و عایق بندی مخصوص غشای الکترود است. صفحات دوقطبی، گاز هیدروژن و هوا را توزیع می کنند، جریان الکتریکی را از یک سلول به دیگری هدایت می کنند، گرما را از منطقه فعال خارج و از نشت گازها و خنک کننده جلوگیری می کنند. این صفحات نقش تعیین کننده ای در حجم، وزن و هزینه تمام شده هسته دارند.

در زمینه توسعه پیل سوختی، صنعت هواپیمایی از بازار خودرو هم کمک گسترده ای می گیرد تا پرواز با انتشار صفر کربن هر چه زودتر ممکن شود. بر اساس پروژه های فلایر (HyFlyer) که هزینه آن توسط دولت انگلستان تأمین می شود، شرکت زیرواَویا (ZeroAvia) با همکاری اینتلیجنت انرژی (Intelligent Energy) پیل های سوختی پرقدرت خود را برای هواپیماهای مسافربری کوچک و برد متوسط بهینه می کند.

یونیورسال هیدروژن (Universal Hydrogen) هم با توسعه دهنده پیل سوختی خودرو پلاگ پاور (Plug Power) را برای تولید یک سیستم برق 2 مگاواتی برای سامانه تبدیل پیشرانه هواپیمای ملخی منطقه ای دی هاویلند و احتمالا ای تی آر 42 (ATR 42) همکاری می کند.

در همین حال، هانی ول هم با کمک سیستم های بدون سرنشین بالارد (Ballard Unmanned Systems) که زیرمجموعه سیستم های قدرت بالارد (Ballard Power Systems) است، قصد دارد جایگاه خود را در بازارهای پیل های سوختی هواپیماهای بدون سرنشین و برنامه های گسترده تر حمل ونقل هوایی از جمله هواگردهای شهری ارتقا دهد.

عکس کاور: طرح گرافیکی هواپیمای هیدروژنی ایرباس دارای پیل سوختی

Credit: Airbus

منبع: Aviation Week

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1966

به "ایرباس پیل سوختی هواپیماهای هیدروژنی را توسعه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرباس پیل سوختی هواپیماهای هیدروژنی را توسعه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید